Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

Vyvarujte se chyb v email marketingu

Emailový marketing je velmi efektivní způsob komunikace s klienty a s výborným poměrem výnosy / náklady, pokud ho umíte dělat správně. Pokud ho dělat správně nebudete, může vám napáchat škodu. A bohužel se to často děje. Čeho byste se měli v email marketingu vyvarovat?

Nikdy neposílejte obchodní emaily lidem, kteří vám k tomu neposkytli souhlas

Budete-li lidem posílat emaily bez jejich souhlasu, hrajete nebezpečnou hru. Vaše emailová adresa, doména nebo IP adresa může rychle skončit na černé listině. To znamená, že vaše zprávy pak budou končit ve spamu. Výsledek z email marketingu tak nebudete mít žádný, anebo vám dokonce ublíží. Navíc můžete dostat i mastnou pokutu. Zasílání nevyžádaných emailů nenapravíte tím, že se za ně příjemcům předem omluvíte nebo, že jim začnete vysvětlovat, proč si myslíte, že vaše zpráva není nevyžádaná zpráva. Nevylepšíte to ani tím, že příjemcům nabídnete možnost odhlášení odběru vašich emailů. Nedělejte ani to, že lidem pošlete nevyžádané emaily a v nich lidem jim nabídnete možnost přihlásit se k odběru nějakého vašeho newsletteru. Všemi těmito strategiemi si „pomáháte“ k jedinému. Lidi tím naštvete a udělají to nejjednodušší, kliknou ve svém poštovním programu na „nahlásit spam“. A to je nejrychlejší cesta, jak se dostat na blacklist.

Posílejte zprávy pouze lidem, kteří vám k tomu dali souhlas, například telefonický, písemný nebo tím, že se zaregistrovali přes webové formuláře na vašich webových stránkách. V Business Boosteru můžete snadno vygenerovat přihlašovací formuláře k odběru zpráv, které můžete následně umístit na vaše webové stránky. 

Obchodní emaily, (newslettery) by měly být krátké

Příliš dlouhé emaily příjemce odradí od čtení a navíc zvyšují pravděpodobnost, že budou zachyceny antispamovými filtry, i když se o spam nejedná. Pokud chcete klientům ve článcích sdělit hodně informací, napište pouze perex (tj. krátký úvodní text, jehož úkolem je zaujmout) a pod něj umístěte odkaz s proklikem na vaše webové stránky. Přimějete čtenáře, aby navštívili vaše stránky, což je přece jedním z vašich cílů. Jiným řešením je jednoduše obsah rozdělit na dva emaily a poslat s časovým odstupem.

Nabízejte příjemcům možnost odhlášení

Pokud to neuděláte, porušujete zákon a hrozí vám za to pokuta až 10.000.000,- Kč. A nejen to, pokud příjemcům nenabídnete možnost odhlášení a oni nebudou mít zájem vaše emaily dostávat, nedáváte jim jinou možnost než kliknout ve svém poštovním programu na tlačítko „nahlásit spam“. Toto tlačítko je u všech významných poskytovatelů emailových služeb, např. Gmail.com, Seznam.cz a Centrum.cz. Standardem je umísťovat větu s nabídkou odhlášení do zápatí emailů. Pokud používáte Business Booster, tak se nabídka odhlášení zobrazuje u všech e-zpravodajů (newsletterů) automaticky. Tuto větu samozřejmě můžete upravit podle svých požadavků.

Neposílejte přílohy

Pří odesílání hromadných emailů neposílejte přílohy. Načítání příloh může lidi iritovat, zvlášť pokud používají Outlook a mají pomalé připojení k internetu. Hrozí tak, že se odhlásí z odběru dalších zpráv. Chcete-li poslat dokument, radši ho uložte na vaše webové stránky či do internetového úložiště např. Dropbox, Google disk nebo Onedrive a do těla zprávy vložte jen hypertextový odkaz na místo uložení. Toto řešení má další výhody. V systémech jako je Business Booster poznáte, kdo na hypertextové odkazy kliknul. Na rozdíl od příloh, kdy se nikdy nedozvíte, jestli je příjemce otevřel.

Posílejte informačně hodnotné zprávy

Nepoužívejte email marketing pouze k prodeji vašich produktů. Poskytujte informace, hodnotné informace. Budete-li lidem posílat nezajímavé zprávy, či jim jen něco prodávat, budou se častěji odhlašovat z odběru. V horším případě vaše zprávy opět označí za spam.

Mějte kvalitní seznam funkčních emailových adres

Tak jak lidé střídají zaměstnání a mění své emailové adresy, může se snadno stát, že ve vašem seznamu budete mít nefunkční emailové adresy, a časem jich může být opravdu hodně. Budete-li zasílat emailové kampaně na nefunkční emaily, bude vám klesat doručitelnost. Nízká doručitelnost má však velký vliv na reputaci vaší emailové adresy a vaší domény. Nízká reputace může způsobit, že se snadno dostanete na blacklist a vaše další emaily budou padat do spamu. Je proto důležité odstraňovat ze seznamu neexistující emailové adresy. To může být velmi pracné, pokud to děláte manuálně. Business Booster však tuto práci automaticky provede za vás. Jakmile odešlete emailovou kampaň, Business Booster automaticky odhlásí z dalších zasílání všechny emailové adresy, na které se nepodařilo emaily doručit. Díky tomu si můžete průběžně zajišťovat vysokou míru doručení a udržet si tím vysokou reputaci vaší emailové adresy a domény.

Nikdy nepoužívejte zakoupené seznamy emailových adres

To nejhorší, co můžete udělat, že zakoupíte seznam emailových adres a začnete na ně rozesílat emaily. Zakoupené emailové adresy jsou často neaktuální, mnohdy jsou robotizovaně zpracované, a to znamená, že někdy obsahují i spamové pasti. Spamové pasti jsou emailové adresy nastrčené na webových stránkách a jejich úkolem je identifikovat nelegální sběr emailových adres z internetu pro účely spamování. Tyto adresy jsou pro člověka skryté, ale roboti je zachytí. Pokud odešlete, byť jediný email do spamové pasti, dostanete se na blacklist. Ten hlavní důvod, proč však nikdy nepoužívejte zakoupené seznamy emailů, že tito lidé vám nikdy neposkytli souhlas se zasíláním zpráv.

Mějte správně DKIM a SPF záznamy

Používání DKIM a SPF záznamů je v emailovém marketingu v současné době standardem a vlastně nezbytností. Přidáním těchto záznamů si mail servery mohou ověřit, že emaily odesíláte skutečně vy a nikdo jiný (např. spammer či podvodník, který se za vás vydává). Pokud tyto záznamy budete mít správně nastavené, mail servery vaše emailové zprávy vyhodnotí jako důvěryhodnější, čímž klesá pravděpodobnost, že skončí ve spamu. Mail servery jsou v boji se spamem čím dál tím přísnější, a proto absencí těchto záznamů roste riziko, že mail servery vaše emaily zablokují a nedostanou se tak k zamýšleným příjemcům. Nejenže by byl výsledný efekt vašeho email marketingu horší, ale také byste tím zbytečně poškozovali reputaci vaší domény, emailové adresy a IP adres, ze kterých se emaily odesílají, tzn. IP adres mail serverů Spark Post, které Business Booster používá.  

Přijatelná míra nedoručitelnosti a hlášení spamu

Abyste se nedostali na black list a do problémů s vaším poskytovatelem mail serverů, měli byste se snažit o maximální doručitelnost vašich emailů a minimální počet hlášených spamů.

Za přijatelnou míru nedoručitelnosti emailů se považuje do 2 % z odeslaných emailů.
Za přijatelnou míru nahlášení za spam se považuje do 0,1 % z odeslaných emailů.

Bude-li nedoručitelnost vašich emailů více než 4 % a více než 0,2% příjemců vaše zprávy označí za spam, začnete mít problémy. Jak sami vidíte, kritéria jsou velmi přísná. K tomu, abyste dělali kvalitní emailový marketing, potřebujete být schopni vytvářet kvalitní obsah, který bude lidi zajímat a pochopitelně i kvalitní systém jako je Business Booster, který vám jeho přípravu a odesílání usnadní.

Správnost hypertextových odkazů

Chyby v hypertextových odkazech mohou způsobit, že antispamové filtry vaše emaily vyhodnotí, jako spam. Kontrolujte proto, zdali neobsahují chyby a odkazují na funkční webové stránky. Rovněž vám nedoporučuje velké množství odkazů, které směřují na jiné domény, než na tu, ze které posíláte email. Je-li např. vaše emailová adresa, kterou používáte pro odeslání info@rybicky.cz a v mailech máte odkazy na domény www.hurvínek.cz může to někdy způsobit blokování vašich emailů či celé domény. 

Mějte pro zasílání newsletterů speciální emailovou adresu

Pro zasílání e-zpravodajů, buletinu či newsletterů nepoužívejte stejnou emailovou adresu, jako používáte pro běžnou komunikaci. Mějte k dispozici ještě jednu vyhrazenou pro tyto účely. Někteří lidé si totiž na zpravodaje vytváří speciální složku, která má pro ně nižší prioritu, a tam si je automaticky přesouvají, s tím, že si je přečtou později. Např. v Gmailu ve výchozím nastavení se zpravodaje automaticky přesouvají do složky pro zpravodaje. Pokud budete používat jen jeden email, může se stát, že společně se zpravodaji skončí ve složce na zpravodaje i všechny vaše ostatní, důležité emaily, a to nemusí být zrovna ideální.

Segmentujte

Segmentace v marketingu znamená členění nebo třídění. Pokud máte o lidech v databázi dostatek údajů, můžete je snadněji roztřídit a posílat jim pouze to, co je zajímá. Mnoho podnikatelů si chce ušetřit čas, nesegmentuje a pak se setká s bídným ohlasem a větší mírou odhlašování. Např. pořádáte-li lokální klientské akce v Ostravě a opakovaně na ně zvete vaše klienty z Plzně, nemusí se to setkat s pochopením (tzv. teritoriální segmentace). Podobně můžete segmentovat podle věku, pohlaví, zájmů a tak dál. Čím přesněji budete segmentovat, tím lepšího efektu budete dosahovat a naopak. V Business Boosteru můžete kontakty segmentovat podle téměř jakýchkoli kritérií.

Nepište emaily až příliš často

Častá frekvence zasílání může vést k tomu, že to lidi bude obtěžovat a odhlásí se z odběru vašich zpráv. Frekvence je pochopitelně individuální a záleží na charakteru zpráv. Jste-li provozovatelem restaurace a lidé se přihlásí ke každodennímu odběru emailů s nabídkou denního menu, v takovýchto případech je to ok. Ve většině případů se však považuje za maximum týdenní zasílání spíše však jednou za 14 dní. Měsíčním či čtvrtletním zasíláním hodnotných informací také nic moc nezkazíte. Hrajte si s intervaly a časem najdete optimální dobu zasílání emailů. Hlavně nebuďte netrpělivý a nebombardujte příjemce zprávami často. To dělají často nováčkové v marketingu. Budování obchodního vztahu nejde uspíšit a zkazit toho můžete hodně.

Nepoužívejte freemailové účty

Freemailové účty jako např. Seznam.cz, Gmail.com atd. nejsou určeny k email marketingu. Provozovatelé freemailových účtu to často zakazují ve svých obchodních podmínkách. Používejte výhradně emaily na vámi zakoupených doménách či domény, u nichž máte souhlas administrátora. V opačném případě riskujete problémy. Emaily vám budou častěji padat do spam složky a váš freemailový účet může být dokonce zrušen.