Jak vyplnit předmět
Správně vyplnit pole předmět je jeden z nejdůležitějších úkolů při psaní emailů.
Proč je důležité věnovat poli „předmět“ patřičnou pozornost?
Předmět má zásadní vliv na to, jestli vaší zprávu příjemce otevře či nikoli. A také protože špatně napsaný předmět může spam filtr detekovat jako nevyžádanou poštu a automaticky jí přesunout do složky „nevyžádaná pošta“. Předmět je po vašem jménu, příjmení eventuálně firmy další informace, kterou příjemce uvidí. Lidé dostávají hodně emailů a čím dál tím více lidí je jen prolétává očima. V seznamu přijatých zpráv se podívají na autora zprávy a předmět, a když je na první pohled nezaujme, tak ho ani neotevřou nebo ho rovnou odstřelí do koše. V nejhorším možném případě ho hned označí za spam a tím vaše emailová komunikace s dotyčným člověkem končí. Přitom vůbec nehovořím o rozesílání nevyžádaných zpráv neznámým lidem, které ve spam koši končí velmi často, a které v žádném případě nerozesílejte. Hovořím o tom, že vaši zprávu za spam mohou označit vaši klienti a lidé, které znáte, nejen pokud je budete často obtěžovat zprávami, které je nezajímají, ale i když zvolíte předmět, který v nich vzbudí negativní emoce.
Jak tedy napsat předmět, který zaujme?
Neexistuje jednoduchá odpověď. Existují však základní pravidla, kterých doporučujeme se držet.
- Předmět by měl korespondovat s obsahem zprávy, v opačném případě to mohou příjemci považovat za klamání.
- Nepoužívejte pouze velká písmena. Velká písmena se nečtou tak dobře jako malá, působí nepříjemně až agresivně a riskujete, že budou vyhodnocena spam filtrem, jako nevyžádaná pošta.
- Délka předmětu by měla být v rozsahu 25 až 50 znaků. Někteří poskytovatelé emailových služeb totiž mohou příliš dlouhý předmět useknout, anebo se v seznamu přijatých zpráv nezobrazí celý.
- Nepoužívejte agresivní výrazy jako například „zdarma, sleva, bomba slevy, výprodej“ eventuálně vykřičníky, otazníky či speciální znaky jako $. Spam filtry často tyto výrazy vyhodnocují jako nevyžádanou poštu a automaticky přesunou do koše. A i kdyby se tak nestalo, působí lacině někdy až dráždivě. Výsledek může být přesně opačný než zamýšlíte.
- Vyzkoušejte krátké a výstižné výrazy charakterizující to nejpodstatnější z vaší zprávy. Vyzkoušejte oddělující znak „|“
- Neopakujte v dalších emailech stejné texty předmětu. Pokud se vám něco osvědčí jednou, podruhé, potřetí to už může být nudné a nemusí to k otevření zprávy motivovat.
- Buďte kreativní a vyvolejte důležitost. Vaše zpráva by měla v množství dalších zpráv zaujmout. To se sice hezky píše a pro mnoho pisatelů mnohem hůře realizuje. Není nic nudnějšího než předmět např. „Zpravodaj č. 1, zpravodaj č. 2“ atd. Zkoušejte si s texty předmětů hrát. Nepovažujete-li se za kreativního člověka, spojte se s reklamním textařem. Ten může výsledek vašich kampaní zlepšit o desítky až dokonce stovky procent. Můžete si také přečíst nějakou knížku o copywritingu.
- Nejste-li si jisti, udělejte si test. Pošlete email vašim spolupracovníkům a zeptejte se jich na názor. Založte si rovněž testovací adresy u nejrozšířenějších poskytovatelů emailových adres, např. Gmail.com, Seznam.cz nebo Hotmail.com, pošlete si do nich testovací emaily a podívejte se, jak v nich emaily respektive předměty emailů vypadají a zda se zobrazují celé, tj. nejsou oříznuté.