Vlastní databáze versus databáze koupená

Je lepší budovat vlastní obchodní databázi nebo si ji koupit?

Sbíráte do své databáze kontakt po kontaktu nebo se poohlížíte po možnosti urychlit budování obchodní databáze tím, že jí koupíte? Pak je tento článek určen pro vás.

Hodnotu obchodní databáze určuje nejen množství, ale i kvalita vztahů, které s lidmi z vaší databáze máte.

Z tohoto pohledu je tou nejlepší obchodní databází ta, kterou si sami vytvoříte. A to právě kvůli vztahům, které s lidmi z vaší obchodní databáze máte. Někdy je však výhodné urychlit budování obchodní databáze zakoupením kontaktů. Firem, které se specializují na sběr a prodej databází je celá řada. Můžete koupit velmi kvalitní, prověřované a průběžně aktualizované databáze kontaktů, stejně tak můžete koupit kontakty staré, neaktuální, které vám budou k ničemu. Je proto důležité vědět, od koho kontakty kupovat. Jedním z kritérií výběru je renomé společností, které se obchodováním s informacemi zabývají a také cena. Zakoupení kvalitní databáze je zpravidla dražší, v konečném důsledku však může její používání vyjít levněji. Např. při tvorbě poštovních kampaní budete mít větší doručitelnost a v případě telemarketingových kampaní se skutečně dovoláte tam, kam jste chtěli. Když mluvím o databázi kontaktů, mám na mysli ucelené kontakty na lidi, jejich telefonní čísla, poštovní adresy, předmět jejich činnosti, eventuálně webové stránky, IČ atd. V žádném případě nemluvím o zakoupení databáze samotných emailových adres. Takové databáze nikdy nekupujte, jsou vám k ničemu. Je nezákonné rozesílat nevyžádaná obchodní sdělení elektronickou cestou. A nejen to, že je to nelegální a hrozí vám za to pokuta, riskujete i to, že vaše emailová adresa, doména či IP adresa, z které nevyžádanou poštu rozesíláte, bude zablokovaná SPAM filtry. Výsledky takových reklamních akcí mohou být velmi malé a někdy dokonce záporné, protože vás potenciální klienti zavrhnou, vaší emailovou adresu zablokují a ještě můžete mít problémy s úřady. V případě databázového marketingu platí, že první kontakt s potenciálními klienty uskutečňujte vždy telefonicky eventuálně klasickou pozemní poštou.

Jaký je rozdíl mezi databází koupenou a vlastní?

I databáze koupená je vlastně databáze vlastní. Rozdíl však spočívá v tom, že v případě databáze koupené, kontakty nejdříve zakoupíte a následně se snažíte s lidmi budovat obchodní vztahy, od nuly. U sbírání kontaktu po kontaktu se nejdříve s lidmi seznámíte a následně je zaznamenáte do databáze. Marketingové aktivity, které následně začnete dělat, mohou mít lepší odezvu, právě proto, že nezačínáte od nuly. V tom je jediný rozdíl. Pamatujte však, že i ty nejhodnotnější obchodní vztahy kdysi začaly od nuly. Platí, že dobré obchodní vztahy mají velmi pozitivní vliv na výsledek vašich marketingových aktivit.

Tip č. 4

Budujte obchodní databázi tak, abyste v co nejkratší době překročili kritickou hranici, tj. dostatečný počet kontaktů v databázi, která zajistí vaše přežití. Záměrně jsem nezmínil číslo, protože kritická hranice záleží na oboru vašeho podnikání. Mohou to být stovky, ale někdy také i tisíce kontaktů. Pokud jste schopni vytvořit kvalitní a početnou obchodní databázi osobním sběrem kontaktů, dělejte to. Pokud se vám to nedaří, zvažte variantu zakoupení databáze.

Informace jsou zaměřeny na živnostníky a podnikatele pracující v oblasti obchodu a služeb.

Autor textu: Petr Podlešák

Vaše databáze může být zlatý důl

Tento článek je součástí emailového seriálu zaměřeného na budování a efektivní využívání obchodní databáze a databázového marketingu v podnikání.