Jak dosáhnout, co nejvyšší doručitelnost emailů

V minulém článku jsme si řekli základní informace o tom, jak napsat „předmět obchodního emailu“, aby jednak motivoval příjemce váš email otevřít a zároveň nebyl spam filtrem vyhodnocen jako nevyžádaná pošta.

Při zasílání většího počtu emailových zpráv platí přísnější pravidla v doručování než, když posíláte zprávy individuálně. 

V několika následujících emailech vám dám několik tipů, jak dosáhnout, co nejvyšší doručitelnost vašich emailových kampaní. Při rozesílání většího množství emailů je totiž důležité se držet určitých pravidel, jinak riskujete, že emaily nebudou u vašich příjemců doručeny do složky „doručená pošta“.  Jinými slovy spam filtry je vyhodnotí jako poštu nevyžádanou, i přes to, že rozesíláte emaily lidem, kteří o jejich zasílání mají zájem. V nejhorším možném případě mohou být vaše emaily mailovými servery zablokovány, tzn. nebudou doručeny ani do složky „nevyžádaná pošta“.

Na trhu je mnoho poskytovatelů systémů a služeb pro rozesílání hromadných emailů. Mnoho z nich tvrdí, že doručitelnost emailů z jejich systémů je více než 99 %. Tento údaj ovšem neříká, že emaily byly doručeny opravdu do složky „doručená pošta“. Za doručené považují i ty emaily, které skončily v poště nevyžádané. Doručitelnost záleží na mnoha faktorech a mnohé z nich můžete ovlivnit pouze vy, jako tvůrci emailových kampaní. Kvalitu vaší databáze a způsob, jakým komunikujete s lidmi, totiž za vás žádný poskytovatel emailových systémů nevyřeší. Poskytovatel emailových systémů vám sice může pomocí určitých technologických nástrojů (o nich si budeme také povídat) a analýz zvýšit doručitelnost, ale pokud nebudete dodržovat určitá pravidla, budou vám na nic. Tvrzení ohledně téměř 100% doručitelnosti proto považujte za líbivá reklamní lákadla, která by vás však neměla ukolébat v pilování vašich emailových strategií.

Nezávislé statisticky doručitelnosti emailů jsou mnohem střízlivější. Například dle průzkumu publikovaného na Email Stat Center je v Evropě doručeno cca 85% odeslaných emailů, 3,6% skončí v nevyžádané poště a 11% není doručeno vůbec (údaj z roku 2010).

Tip. č. 9

Snažte se motivovat příjemce vašich emailů, aby vám emailem odpověděli zpět. Vyvolávejte vzájemnou komunikaci, například tím, že příjemcům budete v emailech pokládat otázky.

Teď si asi někteří z vás říkají „Jak tenhle tip může ovlivnit doručitelnost emailů? Je to jednoduché. Někteří poskytovatelé emailových schránek např. velmi populární Gmail automaticky uloží emailovou adresu, na kterou odpovíte, do adresáře jako nový kontakt, konkrétně do složky „Ostatní kontakty“. Jakmile se vaše emailová adresa u příjemců emailových kampaní dostane do jejich adresáře kontaktů, výrazně tím snížíte pravděpodobnost, že by další vaše emaily skončily v nevyžádané poště. Jednoduché a přitom efektivní. I z tohoto důvodu nikdy nerozesílejte emaily z emailových adres, na které vám nemohou příjemci odpovědět, například emailové adresy typu no-reply@domena.cz. Říkám to, protože se s touto praktikou stále občas setkávám. Některé společnosti z takovýchto adres rozesílají newslettery. Kromě výše uvedeného to má i druhou nevýhodu. Odesílatel tím vysílá příjemci signál, že nestojí o oboustrannou komunikaci. A to není dobrý signál pro budování kvalitního obchodního vztahu.

Možná si kladete otázku, že takto se chová Gmail, co ostatní poskytovatelé emailových služeb? Nezapomínejte však, že Gmail patří ke globálně nejlépe hodnoceným emailovým účtům a jeho popularita je vysoká. I ostatní poskytovatelé některé funkce Gmailu kopírují do svých emailových systémů, takže s tímto pravidlem se můžete setkávat i jinde. Rovněž je důležité si uvědomit, že Google je tvůrcem mobilního operačního systému Android, na kterém je Gmail výchozí poštovní aplikací. A Android má v Evropě na trhu chytrých telefonů již 70 % tržní podíl. Čím dál tím více uživatelů čte a odesílá i své firemní emaily z Gmailu právě na mobilních telefonech. Důvody jsou přitom logické. Gmail umožňuje odesílání emailů i prostřednictvím vaší firemní emailové adresy, má plně funkční synchronizaci emailů a kontaktů mezi telefonem i notebookem, perfektní antispamovou ochranu a další funkce, které jiné poštovní schránky nenabízí. Přitom vše je zdarma. Osobně Gmail používám ke správě všech svých emailových účtu a jsem s ním opravdu spokojen. Google má čím dál tím větší vliv na to, jestli vaše emaily budou příjemcům doručeny či nikoli. Být za dobře s Gmailem se vám proto při přípravě emailových kampaní vyplatí:-) O tom si řekneme příště.

Informace jsou zaměřeny na živnostníky a podnikatele pracující v oblasti obchodu a služeb.

 

Autor článku: Petr Podlešák

Vaše databáze může být zlatý důl

Tento článek je součástí emailového seriálu zaměřeného na budování a efektivní využívání obchodní databáze a databázového marketingu v podnikání.