Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

Hodnota obchodní komunikace

V obchodní komunikaci platí důležité pravidlo.

Komunikace, kterou s lidmi vedete a nejen služba či výrobek, které jim nabízíte, by jim měla přinášet hodnotu.

Samozřejmě ne vždy se vám to podaří. Odmítnutí obchodní nabídky je nedílná součást obchodování a každý úspěšný obchodník si je toho vědom. Nicméně, čím větší hodnotu bude vaše obchodní komunikace pro lidi mít, tím úspěšnější bude výsledek vašich reklamních kampaní. Hodnota sdělení, kterou lidem komunikujete, se dá částečně měřit. Např. pokud odešlete 1000 dopisů a 20 lidí projeví zájem o to, co nabízíte, pak je výsledek vaší cílené reklamní kampaně 2%. Zjednodušeně tedy můžete říci, že 2% příjemců spatřili ve vašem sdělení okamžitý přínos. Některé příjemce však vaše sdělení zaujme až dlouhodobější perspektivy. Proto berte měření s určitou rezervou. Dlouhodobý přínos je těžké měřit. Běžně vám však postačí měřit přínos okamžitý. U telemarketingové kampaně je to stejné. Pokud telefonujete 100 lidem a 5 z nich o vaše služby projeví zájem, výsledek je 5%. Měřte své reklamní kampaně a dělejte vše proto, aby procentuální výsledek neustále stoupal.

Tip č. 6

Vždy se dívejte na vaše obchodní sdělení z pohledu příjemce. Před každým telefonátem, při psaní dopisu, emailu, pohlednice či newsletteru si položte následující otázku. „Může přinést mé sdělení příjemci nějakou hodnotu?“ Anebo „Pokud bych byl v roli příjemce, zaujalo by mě sdělení, respektive motivovalo by mě k pozitivní reakci či nákupní akci?“. Sdělení, které můžete s lidmi komunikovat, se nemusí nezbytně týkat samotného výrobku či služby, které nabízíte. Můžete poskytovat informace či rady, které se vztahují k vaší činnosti. Např. autoservis může poskytnout rady na téma „zimní tipy na údržbu vozu, Autoservis Novák“. Obchodníci s nemovitostmi mohou poskytovat pro změnu rady na téma „jarní tipy na údržbu domu a zahrady, váš realitní makléř Novotný“. Kadeřnice mohou svým klientkám poslat „tipy na krásný účes, kadeřnictví Lucie“, atd.  Pokud omezíte komunikaci pouze na prodej vašeho výrobku či služby, aniž byste brali v potaz hodnotou sdělení pro příjemce a zároveň nebudete reklamní kampaně cílit na správné skupiny (pohlednice s tipy na údržbu vozu pro neřidiče), vaše kampaně úspěšné rozhodně nebudou. V nejhorším možném případě může vaše sdělení vyvolat pobouření či averzi vůči vám a vašim službám. Pokud komunikujete s vašimi klienty elektronickou cestou (emaily, e-newslettery), riskujete to, že vás za necitlivý přístup ztrestají odhlášením z odběru emailů či rovnou označí váš email za SPAM. Další komunikace elektronickou cestou tím skončí a vaše emailová adresa na SPAM listu může ohrozit doručování na adresy dalších vašich klientů. Někdy je dobré se poradit s jinými lidmi mimo obor vašeho působení (přátelé, známí) eventuálně vytvořit menší testovací kampaně, na kterých si reakce příjemců otestujete.

Informace jsou zaměřeny na živnostníky a podnikatele pracující v oblasti obchodu a služeb.

 

Autor textu: Petr Podlešák

Vaše databáze může být zlatý důl

Tento článek je součástí emailového seriálu zaměřeného na budování a efektivní využívání obchodní databáze a databázového marketingu v podnikání.