Jaký vliv má vaše reputace na doručitelnost emailů

Jaký vliv má reputace vaší emailové adresy na doručitelnost vašich emailových kampaní?

Vaše reputace, respektive reputace vaší emailové adresy, domény či IP adresy může doručitelnost emailových velmi zásadně ovlivnit. Proto je velmi důležité dbát na to, aby vaše reputace byla, co nejvyšší. Některé kroky ke zvýšení reputace za vás může vyřešit kvalitní emailový systém, některé však můžete ovlivnit pouze vy.

Co ovlivňuje reputaci vaší emailové adresy?

Reputaci mohou negativně ovlivnit následující skutečnosti:

  • Časté a nepravidelné rozesílání velkého množství emailových zpráv.
  • Rozesílání emailů ve velkém množství na neexistující emailové adresy.
  • Vaší reputaci ovlivní zásadně i to, pokud budete rozesílat nevyžádanou poštu. Nejenže je to nezákonné a hrozí vám za to postih, negativní vliv na vaší reputaci bude dramatický. Defacto tím můžete odepsat celou vaší doménu. Nespoléhejte se pouze na právní výklad zákona o elektronické komunikaci, důležitější je pohled příjemců vašich emailů. Pokud vaše emailová kampaň bude v souladu s právní definicí, avšak příjemci vaše emaily vyhodnotí jako SPAM, pak je to prostě SPAM. Oni totiž rozhodují o tom, jestli další příjem vašich zpráv zablokují či nikoli. Např. Gmail.com má funkci „nahlásit spam“, stejně tak Seznam.cz tlačítko „spam“. Bude-li více příjemců vaše emaily označovat jako spam, vaše reputace zásadně klesne a s ní doručování dalších emailů.
  • Používání freemailových účtů (např. Gmail.com, Seznam.cz atd.) pro marketingové účely. Freemailové účty nejsou určeny k marketingovým účelům a jejich provozovatelé takovéto jednání mohou ztrestat i tím, že vám účet zruší.

Tip č. 11

Jak zajistit, co nejlepší reputaci vaší emailové adresy?

  1. Posílejte emaily pouze lidem na emailové adresy, jejichž uživatelé o zasílání informací mají zájem, respektive poskytli vám k jejich zasílání souhlas. Pokud vám sdělí, že již nemají zájem o zasílání informací, ihned je z distribučního seznamu smažte.
  2. Kontrolujte doručování emailových adres. Pokud vám váš mailovací systém nahlásí nedoručení zpráv, ihned emailové adresy odstraňte z vašeho emailového seznamu. Očisťování seznamu o neexistující adresy se v marketingu říká „marketingová hygiena“.
  3. Neposílejte velké množství emailů najednou, ale v dávkách.
  4. Nedívejte se na problematiku nevyžádané pošty pouze z pohledu zákona, dívejte se na ní z pohledu marketéra, ale především však z pohledu příjemce vašich zpráv. Budete-li mít dojem, že obsah vaší zprávy může na příjemce působit jako nevyžádaná pošta, tak ho radši odstraňte ze seznamu připravované kampaně, byť by vám v minulosti souhlas se zasíláním zpráv poskytnul.
  5. Používejte k rozesílání hromadných emailů pouze emailové adresy, jejichž domény patří vám nebo máte souhlas administrátora domény.
  6. Proveďte nastavení DKIM (domain key identified mail) a SPF (sender policy framework) záznamů pro vaši emailovou adresu. Nebudu vás zatěžovat technickými detaily. Velmi zjednodušeně se však dá říct, že je to ověření skutečnosti, že jste oprávněni odesílat emaily prostřednictvím vaší emailové adresy. Toto nastavení by pro vás měl udělat správce vaší emailové adresy pro emailový software, který používáte.

Některé ze shora uvedených činností je velmi pracné dosáhnout manuálně. Můžete však v takových případech zaangažovat techniku. Například Business Booster umí automaticky odhlašovat z odběru neexistující emailové adresy nebo odesílání emailů dávkovat.

Není důležitá jen kvantita v rozesílání, ale především kvalita. Ta je určená následující kombinací:

  • Kvalitní seznam lidí, kteří o informace od vás stojí
  • Kvalitní emailový obsah, tj. rady, tipy, návody, nikoli pouhé nabízení produktů a služeb.

Čím dál tím více marketérů si již uvědomuje, že nestačí střílet naslepo a je mnohem důležitější cílit na správnou skupinu a být v maximální míře osobní. Ačkoli jsem dnes hovořil o reputaci z pohledu doručitelnosti elektronických zpráv, je reputace vašeho byznysu obecně klíčová pro vaši prosperitu, důležitější než kdykoli předtím.

Informace jsou zaměřeny na živnostníky a podnikatele pracující v oblasti obchodu a služeb.

 

Autor textu: Petr Podlešák

Vaše databáze může být zlatý důl

Tento článek je součástí emailového seriálu zaměřeného na budování a efektivní využívání obchodní databáze a databázového marketingu v podnikání.