Proč je “ předmět“ tak důležitý?
Jak správně vyplnit pole „předmět“ v emailových kampaních?
Správně ho vyplnit je jeden z nejdůležitějších úkolů. Neplatí to však jen u emailů, ale i u dopisů zasílaných klasickou poštou. O těch si však řekneme v jiném článku.
Předmět má zásadní vliv na to, jestli vaši zprávu příjemce otevře či nikoli. A také protože špatně napsaný předmět může spam filtr detekovat jako nevyžádanou poštu a automaticky jí přesunout do složky „nevyžádaná pošta“. Předmět je po vašem jménu, příjmení eventuálně firmy další informace, kterou příjemce ihned uvidí. Lidé dostávají hodně emailů a čím dál tím více lidí je jen prolétává očima. V seznamu přijatých zpráv se podívají na autora zprávy a předmět, a když je na první pohled nezaujme, tak ho ani neotevřou nebo ho rovnou odstřelí do koše. V nejhorším možném případě ho ihned označí za spam a tím vaše emailová komunikace s dotyčným člověkem končí. Přitom vůbec nehovořím o rozesílání nevyžádaných zpráv neznámým lidem, které ve spam koši končí velmi často, a které v žádném případě nerozesílejte. Hovořím o tom, že vaši zprávu za spam mohou označit vaši klienti a lidé, které znáte, nejen pokud je budete často obtěžovat zprávami, které je nezajímají, ale i když zvolíte předmět, který v nich nevzbudí zájem nebo dokonce naopak, vzbudí v nich negativní emoce.
Jak napsat předmět, který zaujme a zároveň nezpůsobí, že bude email detekován jako SPAM?
Nečekejte ode mě jednoduchou odpověď. Ta neexistuje. V obchodní korespondenci však existují určitá pravidla, kterých byste se měli držet, a která shrnuji v následujícím tipu.
Tip. č. 8
Základní pravidla pro psaní předmětu. Jejich nedodržováním riskujete, že vás příjemci ztrestají, jak jsem napsal výše.
- Nikdy nenechávejte pole předmět prázdné. Toto sice již naštěstí většina uživatelů chápe a respektuje, nicméně stále se občas najde někdo, kdo předmět vyplnit zapomene. Je to absolutní základ komunikační etikety a nerespektování tohoto pravidla je považováno za nezdvořilost.
- Předmět by měl korespondovat s obsahem zprávy, v opačném případě to mohou příjemci považovat za klamání, a to může vyvolat negativní reakce.
- Nepoužívejte pouze velká písmena. Věta složená z velkých písmen se nečte tak dobře, působí nepříjemně až agresivně a riskujete, že email bude vyhodnocen spam filtrem, jako nevyžádaná pošta.
- Délka předmětu by měla být v rozsahu 25 až 50 znaků. Někteří poskytovatelé emailových služeb totiž mohou příliš dlouhý předmět useknout, anebo se v seznamu přijatých zpráv nezobrazí celý.
- Nepoužívejte agresivní výrazy jako například „zdarma, sleva, výprodej“ eventuálně vykřičníky, otazníky či speciální znaky např. znak dolaru, eura, libry atd. Spam filtry často tyto výrazy vyhodnocují jako nevyžádanou poštu a automaticky přesunou do koše. A i kdyby se tak nestalo, působí lacině někdy až dráždivě. Výsledek může být přesně opačný než zamýšlíte.
- Vyzkoušejte krátké a výstižné výrazy charakterizující to nejpodstatnější z vaší zprávy. Vyzkoušejte oddělující znak „|“
- Neopakujte v dalších emailech stejné texty předmětu. Pokud se vám něco osvědčí jednou, podruhé, potřetí to už může být nudné a nemusí to k otevření zprávy motivovat.
- Buďte kreativní a vyvolejte důležitost. Předmět vaší zprávy by měl v množství dalších zpráv zaujmout. To se sice hezky píše a pro mnoho pisatelů mnohem hůře realizuje. Není nic nudnějšího než předmět např. „Zpravodaj č. 1, Newsletter č. 2“ atd. Zkoušejte si s texty předmětů hrát. Nepovažujete-li se za kreativního člověka, spojte se s reklamním textařem. Ten může výsledek vašich kampaní zlepšit o desítky až dokonce stovky procent.
- Nejste-li si jisti, udělejte si test. Pošlete email vašim spolupracovníkům a zeptejte se jich na názor. Založte si rovněž testovací adresy u nejrozšířenějších poskytovatelů emailových adres, např. Gmail.com, Seznam.cz nebo Hotmail.com, pošlete si do nich testovací emaily a podívejte se, jak se v nich předmět zprávy zobrazuje, zda se zobrazují celé, tj. nejsou oříznuté a jestli je vůbec email doručen, tzn. není zablokovaným spam filtrem.
Hodně zdaru při přípravě emailových kampaní
Informace jsou zaměřeny na živnostníky a podnikatele pracující v oblasti obchodu a služeb.
Autor textu: Petr Podlešák
Vaše databáze může být zlatý důl
Tento článek je součástí emailového seriálu zaměřeného na budování a efektivní využívání obchodní databáze a databázového marketingu v podnikání.