Proč je “ předmět“ tak důležitý?

Jak správně vyplnit pole „předmět“ v emailových kampaních?

Správně ho vyplnit je jeden z nejdůležitějších úkolů. Neplatí to však jen u emailů, ale i u dopisů zasílaných klasickou poštou. O těch si však řekneme v jiném článku.

Předmět má zásadní vliv na to, jestli vaši zprávu příjemce otevře či nikoli. A také protože špatně napsaný předmět může spam filtr detekovat jako nevyžádanou poštu a automaticky jí přesunout do složky „nevyžádaná pošta“. Předmět je po vašem jménu, příjmení eventuálně firmy další informace, kterou příjemce ihned uvidí. Lidé dostávají hodně emailů a čím dál tím více lidí je jen prolétává očima. V seznamu přijatých zpráv se podívají na autora zprávy a předmět, a když je na první pohled nezaujme, tak ho ani neotevřou nebo ho rovnou odstřelí do koše. V nejhorším možném případě ho ihned označí za spam a tím vaše emailová komunikace s dotyčným člověkem končí. Přitom vůbec nehovořím o rozesílání nevyžádaných zpráv neznámým lidem, které ve spam koši končí velmi často, a které v žádném případě nerozesílejte. Hovořím o tom, že vaši zprávu za spam mohou označit vaši klienti a lidé, které znáte, nejen pokud je budete často obtěžovat zprávami, které je nezajímají, ale i když zvolíte předmět, který v nich nevzbudí zájem nebo dokonce naopak, vzbudí v nich negativní emoce.

Jak napsat předmět, který zaujme a zároveň nezpůsobí, že bude email detekován jako SPAM?

Nečekejte ode mě jednoduchou odpověď. Ta neexistuje. V obchodní korespondenci však existují určitá pravidla, kterých byste se měli držet, a která shrnuji v následujícím tipu.

Tip. č. 8

Základní pravidla pro psaní předmětu. Jejich nedodržováním riskujete, že vás příjemci ztrestají, jak jsem napsal výše.

  1. Nikdy nenechávejte pole předmět prázdné. Toto sice již naštěstí většina uživatelů chápe a respektuje, nicméně stále se občas najde někdo, kdo předmět vyplnit zapomene. Je to absolutní základ komunikační etikety a nerespektování tohoto pravidla je považováno za nezdvořilost.
  2. Předmět by měl korespondovat s obsahem zprávy, v opačném případě to mohou příjemci považovat za klamání, a to může vyvolat negativní reakce.
  3. Nepoužívejte pouze velká písmena. Věta složená z velkých písmen se nečte tak dobře, působí nepříjemně až agresivně a riskujete, že email bude vyhodnocen spam filtrem, jako nevyžádaná pošta.
  4. Délka předmětu by měla být v rozsahu 25 až 50 znaků. Někteří poskytovatelé emailových služeb totiž mohou příliš dlouhý předmět useknout, anebo se v seznamu přijatých zpráv nezobrazí celý.
  5. Nepoužívejte agresivní výrazy jako například „zdarma, sleva, výprodej“ eventuálně vykřičníky, otazníky či speciální znaky např. znak dolaru, eura, libry atd. Spam filtry často tyto výrazy vyhodnocují jako nevyžádanou poštu a automaticky přesunou do koše. A i kdyby se tak nestalo, působí lacině někdy až dráždivě. Výsledek může být přesně opačný než zamýšlíte.
  6. Vyzkoušejte krátké a výstižné výrazy charakterizující to nejpodstatnější z vaší zprávy. Vyzkoušejte oddělující znak „|“
  7. Neopakujte v dalších emailech stejné texty předmětu. Pokud se vám něco osvědčí jednou, podruhé, potřetí to už může být nudné a nemusí to k otevření zprávy motivovat.
  8. Buďte kreativní a vyvolejte důležitost. Předmět vaší zprávy by měl v množství dalších zpráv zaujmout. To se sice hezky píše a pro mnoho pisatelů mnohem hůře realizuje. Není nic nudnějšího než předmět např. „Zpravodaj č. 1, Newsletter č. 2“ atd. Zkoušejte si s texty předmětů hrát. Nepovažujete-li se za kreativního člověka, spojte se s reklamním textařem. Ten může výsledek vašich kampaní zlepšit o desítky až dokonce stovky procent.
  9. Nejste-li si jisti, udělejte si test. Pošlete email vašim spolupracovníkům a zeptejte se jich na názor. Založte si rovněž testovací adresy u nejrozšířenějších poskytovatelů emailových adres, např. Gmail.com, Seznam.cz nebo Hotmail.com, pošlete si do nich testovací emaily a podívejte se, jak se v nich předmět zprávy zobrazuje, zda se zobrazují celé, tj. nejsou oříznuté a jestli je vůbec email doručen, tzn. není zablokovaným spam filtrem.

Hodně zdaru při přípravě emailových kampaní ?

Informace jsou zaměřeny na živnostníky a podnikatele pracující v oblasti obchodu a služeb.

Autor textu: Petr Podlešák

Vaše databáze může být zlatý důl

Tento článek je součástí emailového seriálu zaměřeného na budování a efektivní využívání obchodní databáze a databázového marketingu v podnikání.